Ważne

Wpłaty na Radę Rodziców w kwocie:

25 zł (pierwsze dziecko) 15 zł (kolejne dziecko)

można dokonać w kasie szkoły lub na nr konta:

Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej nr 1 w Ustce

03 9315 0004 0000 7780 2000 0010

Tytułem: Imię i nazwisko dziecka i klasa z dopiskiem czego dotyczy wpłata

 

SPRAWOZDANIE

Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZAKRESIE WYMAGANIA 1.3

„Uczniowie są aktywni”

w Szkole Podstawowej nr 1 w Ustce w roku szkolnym 2018 / 2019

W roku szkolnym 2018/2019 w Szkole Podstawowej nr 1 w Ustce przeprowadzono ewaluację wewnętrzną w zakresie wymagania 1.3 „Uczniowie są aktywni” zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. oraz planem pracy szkoły. 
Przedmiotem ewaluacji była badanie zaangażowania uczniów w zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne.
Badanie miało na celu pozyskanie informacji na temat zaangażowania uczniów w czasie lekcji oraz zajęć pozalekcyjnych oraz działań nauczycieli motywujących uczniów do aktywności.
Zastosowano następujące narzędzia badawcze: analizę dokumentacji przebiegu procesu nauczania, dokumentacji PU i wolontariatu, obserwację, analizę wyników klasyfikacji śródrocznej i osiągnięć uczniów, wywiad.
Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2019 r. Zespół ewaluacyjny opracował wyniki w czerwcu 2019 r. i zapoznał z nimi radę pedagogiczna 28 sierpnia 2019 r. Ponadto szczegółowej analizy wyników ewaluacji dokonano w ramach pracy zespołów samokształceniowych.

Na podstawie:

  • dokumentacji przebiegu nauczania klas I - VIII,
  • dokumentacji PU i wolontariatu,
  • wyników klasyfikacji śródrocznej,  
  • arkuszy obserwacji zajęć,
  • zestawień osiągnięć uczniów w konkursach, olimpiadach, zawodach,
  • sprawozdań zespołów samokształceniowych nauczycieli,
  • wywiadów z nauczycielami, uczniami i rodzicami

zespół ewaluacyjny sprecyzował mocne i słabe strony szkoły w zakresie zaangażowania uczniów w proces edukacyjny oraz rekomendacje na rok szkolny 2019/2020.

MOCNE STRONY SZKOŁY:

  • Uczniowie są zaangażowani w proces edukacyjny, aktywnie uczestniczą w lekcjach, w większości systematycznie odrabiają prace domowe i przygotowują się do zajęć.
  • Zaangażowanie uczniów przekłada się na wysokie wyniki w nauce:

ü 99% promocja do klasy programowo wyższej,

ü 181 uczniów otrzymało świadectwa z wyróżnieniem (47% uczniów klas IV – VIII),

ü 45 uczniów osiągnęło średnią ocen 5,5 lub wyższą,

ü 54 uczniów z klas I – III wyróżnia się w nauce (52% uczniów klas I – III),

ü Bardzo wysokie średnie ocen klas: VI s – 5,0, IV a – 4,9 VIII c, VII s, V s i IV c – 4,8

ü Średnia ocen w szkole: 4,5

ü W klasyfikacji końcoworocznej nauczyciele wystawili 1128 ocen celujących.

  • Uczniowie osiągnęli bardzo wysokie wyniki z egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego i języka angielskiego oraz wysokie z matematyki:
Część egzaminu szkoła gmina powiat województwo kraj
 j. polski 70% 57% 59% 62% 63%
matematyka 45% 39% 37% 44% 45%
 j. angielski 70% 53% 50% 58% 59%

  • Uczniowie za swoje osiągnięcia są nagradzani przez Burmistrza Miasta Ustka (5 uczniów) oraz otrzymują stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego (5 uczniów).
  • Nauczyciele właściwie realizują zajęcia edukacyjne, stosując:

ü różnorodne metody pracy na lekcji, w tym metody aktywizujące uczniów,

ü bogactwo środków dydaktycznych, w tym środków multimedialnych,

ü pozytywne wzmocnienia wobec uczniów.

  • Nauczyciele systematycznie oceniali nabyte przez uczniów wiadomości i umiejętności zgodnie z WSO.
  • Nauczyciele umiejętnie motywowali uczniów do pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności poprzez udział w konkursach i zawodach sportowych:
ZASIĘG KONKURSU/ ETAP LICZBA LICZBA UCZESTNIKÓW
międzynarodowy 2 144
ogólnopolski 20 400
wojewódzki 17 127
powiatowy 48 264
miejsko-gminny 2 5
miejski 12 222
szkolny 30 709
ŁĄCZNIE 129 1871

Nauczyciele stworzyli uczniom możliwość sprawdzenia umiejętności w rywalizacji z rówieśnikami, zorganizowali i przeprowadzili następujące konkursy: 

RODZAJ KONKURSU LICZBA LICZBA UCZESTNIKÓW
polonistyczny 6 85
recytatorski 8 76
czytelniczy 3 92
matematyczny 7 249
j. angielski 12 159
j. niemiecki 5 189
przyrodniczy 1 17
historyczny 4 46
informatyczny 4 51
plastyczny 16 295
biologiczny 2 38
geograficzny 4 57
fizyczny 5 34
chemiczny 5 45
wokalny 13 79
BRD 1 3
EDB 2 16
gastronomiczny 1 3
artystyczny 1 3
profilaktyczny 2 5
zawody sportowe 36 351
  • Uczniowie chętnie i licznie sprawdzali swoją wiedzę i umiejętności w konkursach przedmiotowych, artystycznych i zawodach sportowych (90%)
  • Uczniowie osiągnęli wysokie lokaty w konkursach i zawodach sportowych:

ü LAUREAT ogólnopolskiego konkursu języka angielskiego FOCUS AUTUMN, 8 WYRÓŻNIEŃ w ogólnopolskich konkursach języka angielskiego FOX, UNDERSTAND,

ü 2 LAUREATÓW i 4 WYRÓŻNIENIA w ogólnopolskich konkursach przyrodniczych i geograficznych PANDA,

ü 1 FINALISTĘ i 9 PÓŁFINALISTÓW ogólnopolskiego konkursu matematycznego Liga Matematyczna oraz 2 WYRÓŻNIENIA za dobry wynik w Alfiku.

ü Nagroda za bardzo dobry wynik i 12 wyróżnień w Międzynarodowym Konkursie Kangur Matematyczny,

ü 3 WYRÓŻNIENIA za bardzo dobry wynik w ogólnopolskim konkursie historycznym Krąg,

ü LAUREAT Wojewódzkiego Konkurs Piosenki „Rytm i melodia”,

ü FINALISTA Wojewódzkiego Konkursu Recytatorskiego Poezji i Prozy Polskiej,

ü MISTRZ ORTOGRAFII Powiatu Słupskiego,

ü WICEMISTRZA ORTOGRAFII Powiatu Słupskiego klas III,

ü LAUREAT powiatowego konkursu „Doświadczenia Pokazowe z Fizyki” i WYRÓŻNIENIE,

ü II, IV i V miejsce w Powiatowym Konkursie Języka Angielskiego TRACK & FIELD,

ü 10 LAUREATÓW i WYRÓŻNIENIE w powiatowych konkursach wokalnych,

ü 4 LAUREATÓW i 6 WYRÓŻNIEŃ w powiatowych konkursach plastycznych,

ü LAUREATA i 2 WYRÓŻNIENIA w powiatowych konkursach recytatorskich,

ü 3 LAUREATÓW powiatowego konkursu międzyświetlicowego konkursu „Baśniowy kogel - mogel”,

ü WYRÓŻNIENIE Starosty Słupskiego w Powiatowy Konkursie na hasło w profilaktyce HIV/AIDS,

ü 3 FINALISTÓW Olimpiady Pierwszej Pomocy;

Sukcesy w zawodach sportowych klas VII – VIII:

ü Złoty medal w biegu na 600 m dziewcząt w ogólnopolskim finale Czwartków Lekkoatletycznych,

ü Mistrzostwo Powiatu Słupskiego w koszykówce chłopców,

ü Mistrzostwo Powiatu Słupskiego w sztafetowych biegach przełajowych dziewcząt,

ü Mistrzostwo Powiatu Słupskiego w drużynowych biegach przełajowych dziewcząt,

ü Mistrzostwo Powiatu Słupskiego w sztafetach 4x100 m dziewcząt,

ü III miejsce w półfinale Wojewódzkich Igrzysk Młodzieży Szkolnej w koszykówce chłopców,

ü II miejsce w indywidualnej lekkoatletyce dziewcząt,

ü II i III miejsce w biegu Ustka LOTTO Duathlon Energy 2019,

ü II i IV miejsce w Zawodach Strzeleckich o Puchar Starosty Słupskiego,

ü V miejsce dziewcząt w klasyfikacji końcowej Powiatowej Olimpiady Młodzieży rocznik 2003 – 2005;

Sukcesy w zawodach sportowych klas IV – VI:

ü brązowy medal w biegu na 300 m w ogólnopolskim finale czwartków lekkoatletycznych,

ü V miejsce w biegu na 1 km w ogólnopolskim finale czwartków lekkoatletycznych,

ü III miejsce w tenisie stołowym dziewcząt w Wojewódzkich Igrzyskach Dzieci,

ü III miejsce w biegu na 300 m w Wojewódzkich Igrzyskach Młodzieży Szkolnej,

ü III miejsce w klasyfikacji generalnej Powiatowej Olimpiady Dzieci i Młodzieży,

ü Mistrzowie Powiatu Słupskiego w koszykówce chłopców,

ü III miejsce w sztafetowych biegach przełajowych chłopców,

ü IV miejsce w czwórboju lekkoatletycznym chłopców,

ü Mistrz Powiatu Słupskiego w biegach przełajowych na dystansie 1 km,

ü Mistrzynie Powiatu Słupskiego w koszykówce,

ü Mistrzynie Powiatu Słupskiego w tenisie stołowym,

ü Wicemistrzynie Powiatu Słupskiego w piłce siatkowej,

ü III miejsce w drużynowych biegach przełajowych dziewcząt,

ü III miejsce w czwórboju lekkoatletycznym dziewcząt,

ü III MIEJSCE DZIEWCZĄT W PUNKTACJI GENERALNEJ.

  • Osiągnięcia edukacyjne uczniów potwierdzają zaangażowanie kadry pedagogicznej, uczniów i rodziców w proces dydaktyczny.
  • Nauczyciele prowadzili zajęcia pozalekcyjne rozwijające zdolności oraz wyrównujące szanse edukacyjne uczniów.

ZAJĘCIA POZALEKCYJNE

RODZAJ ILOŚĆ LICZBA UCZESTNIKÓW
artystyczne 4 41
wyrównawcze 10 66
Rozwijające kompetencje 14 151
sportowe 11 154
Edukacja morska 2 16
Integracja sensoryczna 3 12
ŁĄCZNIE 44 440

  • Ponadto uczniowie wykazujący szczególne zdolności realizują Indywidualny Tok Nauki z matematyki (6), języka polskiego (3) i języka angielskiego (7).
  • W szkole przestrzegane są zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, uczniowie ze specyficzne potrzebami edukacyjnymi objęci są zajęciami integracji sensorycznej (14), rewalidacją (12), nauczaniem indywidualnym (4).
  • Nauczyciele, motywując uczniów do nauki, współpracują z rodzicami, pedagogiem, psychologiem oraz licznymi instytucjami wspierającymi pracę szkoły (Urząd Miasta Ustka, Urząd Gminy Ustka, Starostwo Powiatowe w Słupsku, Dom Kultury, Biblioteka Miejska, Nowy Teatr w Słupsku, Teatr Tęcza, Teatr Muzyczny, Kino Delfin, Akademia Pomorska, Słowiński Park Narodowy, pozostałe szkoły oraz przedszkola w Ustce, Parki Historii i Rozrywki Bunkry Blüchera, Centralny Poligon Sił Powietrznych, Klub Strzelecki Gryf Słupski, Nadleśnictwo Ustka, stowarzyszenie Flandria, ZGK, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, wydawnictwa edukacyjne).
  • W szkole dokonuje się analizy osiągnięć uczniów przez nauczycieli przedmiotu, w ramach pracy zespołów samokształceniowych nauczycieli, podczas rady klasyfikacyjnej śródrocznej i końcoworocznej oraz w ramach pracy zespołu do spraw ewaluacji.
  • W szkole formułowane są wnioski z analizy osiągnięć uczniów przez dyrektora szkoły w ramach nadzoru pedagogicznego, przez wychowawców klas sporządzających protokoły klasyfikacyjne zespołów klasowych, przez zespoły samokształceniowe nauczycieli oraz przez zespół do spraw ewaluacji.
  • W szkole wdraża się wnioski z analizy osiągnięć uczniów, które są uwzględniane w planie pracy szkoły na nowy rok szkolny, w planach dydaktycznych nauczycieli oraz planach pracy zespołów samokształceniowych.
  • W szkole promowane są osiągnięcia uczniów:

ü na bieżąco na stronie internetowej szkoły,

ü 2 razy w roku na apelach podsumowujących konkursy i zawody sportowe,

ü na zebraniach z rodzicami,

ü podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.

  • Uczniowie są organizatorami życia szkoły poprzez działalność w strukturach Parlamentu Uczniowskiego, współpracują z opiekunem PU, dyrektorem szkoły i wychowawcami, zgłaszają swoje inicjatywy, chęć udziału w konkursach, organizacji imprez i uroczystości szkolnych (konkurs czytelniczy, dyskoteka wiosenna, wiata rowerowa, pomysły związane z obchodami Święta Niepodległości).
  • Uczniowie wykazują się aktywnością na polu wolontariatu, organizują akcje charytatywne przy wsparciu wychowawców i rodziców:
  1. Pomoc szkole w Jarosławcu poszkodowanej w pożarze.
  2. Pomoc Polakom mieszkającym na kresach – wsparcie dla dziecięcej grupy baletowej z Białorusi.
  3. Akcja charytatywna na rzecz mieszkańców Kambodży – Fundacja KHEMARA, współorganizator Hotel Jantar.
  4. Pomoc dla Józia – kiermasz słodkości.
  5. Nakrętki dla Jakuba.
  6. „Szkoło, pomóż i ty” sprzedaż kalendarzyków na rzecz osób niepełnosprawnych.
  7. Kiermasz słodkości na rzecz szkoły w Gatara w Burundii.
  8. Kiermasz słodkości na rzecz Hospicjum Miłosierdzia Bożego w Słupsku.
  9. Góra Grosza – pomoc dzieciom z Domów Dziecka.
  • Cała społeczność szkolna wykazała się szczególnym zaangażowaniem w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, upamiętniono święto narodowe w ciekawy i różnorodny sposób, odbyły się wycieczki, spotkania, konkursy, koncerty, inscenizacje, wystawy, biegi, sadzenie dębu, bicie rekordu dla Niepodległej (25 różnych wydarzeń).
  • Z inicjatywy uczniów, nauczycieli i rodziców odbyły się liczne imprezy i uroczystości klasowe i szkolne:
  1. Uroczysta inauguracja roku szkolnego 2018/2019.
  2. Wyjście klas VII i VIII do kina Delfin na projekcję filmu „Dywizjon 303”.
  3. Pokazy tańca dla klas I – III „Frajda” i „Szczepan”
  4. Z wizytą w aptece – klasy V i III.
  5. Udział w grze miejskiej „Tropem wilków morskich” - klasa Va.
  6. Dzień Tabliczki Mnożenia – wyjście do liceum najlepszych matematyków.
  7. Alternatywne lekcje w-f, spotkanie z Moniką Pyrek klas VI, VII i VIII.
  8. Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
  9. Dzień Papieski – 40 rocznica wyboru Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową.
  10. Warsztaty na temat właściwej komunikacji „Retoryka młodego człowieka” z Michałem Zawadką w Bibliotece Miejskiej – kl. VIIa i VIIb.
  11. Spektakl „Dziady” dla klas VII – VIII – Teatr Młodego Pokolenia
  12. Ślubowanie pierwszoklasistów.
  13. Występ baletu z Mińska.
  14. Dyskoteka andrzejkowa.
  15. „Rzucam wszystko i czytam” – propagowanie czytelnictwa.
  16. Wyjazd do Nowego Teatru w Słupsku klas I – III na „Spotkania mikołajkowe” – specjalny świąteczny program artystyczny.
  17. Seans mikołajkowy w kinie Delfin – klasy IV – VIII.
  18. Warsztaty edukacyjne „Morze przygody” organizowane przez Stowarzyszenie „Alpha Team” – klasa IVd.
  19. Dyskoteka karnawałowa klas IV – VIII.
  20. Bal karnawałowy klas I – III.
  21. Apel podsumowujący I semestr.
  22. Dzień św. Patryka – pokaz i warsztaty tańca irlandzkiego.
  23. Dzień Ziemi.
  24. Warsztaty dotyczące wolontariatu prowadzone przez p. prezes Regionalnego Centrum Wolontariatu w Słupsku – kl. IVa.
  25. Dyskoteka wiosenna.
  26. Wyjazd do teatru klas II i III na spektakl „Szary domek”.
  27. Udział klas IVB w Miejskim Dniu Dziecka na stadionie OSiR.
  28. Dzień Patrona – apel podsumowujący osiągnięcia w pracy pozalekcyjnej, święto sportu.
  29. Spotkania pracownika Urzędu Miasta w sprawie budżetu obywatelskiego z uczniami klas VII i VIII.
  • Ponadto uczniowie aktywnie uczestniczyli w działaniach o charakterze profilaktycznym:
  1. Spotkania profilaktyczne klas I – III na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym:
  • 7 września z policjantem,
  • 10 września ze strażą miejską,
  • 14 września z policjantem i przedstawicielami marketu „Mrówka”.
  1. Marsz „Stop przemocy” – klasy VII.
  2. Spektakl profilaktyczny w Domu Kultury „Ale wpadka” – klasy VI.
  3. Warsztaty „Radość z gotowania” Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy Flandria – klasy V.
  4. Edukacja prawna – spotkanie z prawnikiem dla klas VIII – skutki cyberprzemocy.
  5. Popping dance – pokaz tańca nowoczesnego – profilaktyka uzależnień od komputera .
  6. Warsztaty „Dieta sportowca” prowadzone przez stowarzyszenie „Flandria” – kl. Vs i VIs.
  7. Warsztaty „Savoir – vivre”.
  8. „Bezpieczne ferie 2019” – spotkanie z policjantem klas I – III.
  9. „Między nami kobietkami” spotkanie dla uczennic klas VI.
  10. Edukacja morska – warsztaty „Nie pękaj, ratuj”: techniki ratownictwa wodnego, pierwsza pomoc, pokaz sprzętu ratowniczego, zasady bezpiecznego korzystania z uroków zimy nad wodą – klasy IIIa, IVb, IVc, IVd, Vc (2.03.2019)
  11. Udział w projekcie „Bezpieczna droga” i ogólnopolskiej kampanii społecznej „Dobrze cię widzieć” – kamizelki odblaskowe dla wszystkich uczniów; spotkanie z policjantem klas I-III, narady klasowe klasy IV-VIII.
  12. Warsztaty ekologiczne z ZGK – klasy Ia i IIc.
  13. Spotkanie informacyjno-edukacyjne w ramach kampanii „Hazard? Nie, dziękuję” – klasy VIII.
  14. Spotkanie z policjantem na temat procedur bezpieczeństwa oraz odpowiedzialności prawnej nieletnich – klasy VIII.
  15. Przesiewowe komputerowe badanie wzroku dla chętnych uczniów.
  16. Udział klas VI w programie profilaktycznym „Debata” adresowanym do uczniów przed inicjacją alkoholową, promującym trzeźwość.
  • Uczniowie zaangażowali się w akcje ekologiczne:
  1. Sadzenie drzew przy ul. Kościelniaka we współpracy z nadleśnictwem i UM w ramach projektu: „Ochrona, rewaloryzacja i zabezpieczanie obszarów cennych przyrodniczo w uzdrowiskach województwa pomorskiego poprzez budowę infrastruktury ukierunkowującej ruch turystyczny oraz zagospodarowanie i zwiększenie bioróżnorodności na terenach cennych przyrodniczo w Ustce i Sopocie” – klasa VI s.
  2. Sprzątanie Świata.
  3. Zielona Szkoła – klasa Vb.
  4. Warsztaty „Morze nietypowe” na Akademii Pomorskiej w Słupsku – kl. VIa i VIs.
  5. Udział w ogólnopolskiej akcji ekologicznej „Ekophone” – zbiórka zużytych telefonów komórkowych.
  6. Warsztaty edukacyjne z SPN dla uczniów klas VII i VIII „Ochrona wybranych siedlisk i gatunków priorytetowych Ostoi Słowińskiej i Pobrzeża Słowińskiego”.
  7. Warsztaty ekologiczne z ZGK na temat segregacji odpadów– klasy Ia i IIc.
  • Biblioteka szkolna rozwija zainteresowania czytelnicze uczniów, aktywizuje ich poprzez udział w lekcjach bibliotecznych ( 30 lekcji), spotkaniach autorskich (3), akcjach czytelniczych (1), konkursach na najlepszego czytelnika i innych (13).
  • Rodzice pozytywnie oceniają ofertę edukacyjną i pracę pozalekcyjną szkoły, według rodziców proponowane zajęcia zaspokajają potrzeby ich dzieci, zostały wzięte pod uwagę sugestie, które zgłaszali na pierwszych zebraniach z wychowawcami. 

SŁABE STRONY SZKOŁY:

  • Istnieje grupa uczniów, którzy nie przygotowują się systematycznie do lekcji, sprawdzianów, często przygotowują się dopiero na poprawę sprawdzianu.
  • Niektórzy nauczyciele niewystarczająco informują uczniów o celach lekcji oraz na zakończenie zajęć nie podsumowują ich pozytywnie, co wpływa na mniejszą motywację uczniów do zaangażowania w lekcje.

REKOMENDACJE:

  1. Rozpoznawać potencjalne możliwości i potrzeby uczniów oraz indywidualizować proces edukacyjny.
  2. W dalszym ciągu motywować uczniów do systematycznej pracy, rozwijania zainteresowań i zdolności, udziału w konkursach i zawodach sportowych.
  3. Dołożyć wszelkich starań, aby dobrze przygotować uczniów do egzaminu ósmoklasisty.
  4. Nadal organizować zajęcia dodatkowe dla uczniów uzdolnionych oraz zajęcia wyrównawcze dla uczniów mających trudności w zdobywaniu wiedzy, a także ITN, zajęcia rewalidacyjne, integracji sensorycznej.
  5. W dalszym ciągu stwarzać uczniom możliwość sprawdzenia wiedzy i umiejętności poprzez rywalizację w konkursach i zawodach sportowych.
  6. Poszerzać, uatrakcyjniać ofertę edukacyjną szkoły poprzez realizację innowacji pedagogicznych.
  7. W pracy dydaktycznej stosować metody aktywizujące uczniów, w jeszcze większym stopniu wykorzystywać na lekcjach TIK.
  8. Dzielić się pozytywnymi doświadczeniami w pracy z uczniami, upowszechniać tzw. dobre praktyki w ramach pracy zespołów samokształceniowych.
  9. Szczegółowo informować uczniów o celach lekcji i stosować pozytywne podsumowanie każdej lekcji.
  10. Kontynuować bardzo dobrą współpracę nauczycieli z rodzicami, psychologiem, pedagogiem oraz instytucjami wspierającymi pracę szkoły.
  11. Nadal promować sukcesy uczniów na stronie internetowej szkoły, na zebraniach z rodzicami, apelach podsumowujących działalność pozalekcyjna, podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.
  12. Podejmować starania o nagrody i stypendia na szczeblu miasta, powiatu i województwa dla uczniów osiągających wybitne wyniki w nauce.
  13. Angażować uczniów w działalność na rzecz klasy i szkoły poprzez aktywny udział w zadaniach Parlamentu Uczniowskiego, Młodzieżowej Rady Miasta, wolontariatu.
  14. W ramach spotkań zespołów samokształceniowych wypracować skuteczny sposób motywowania uczniów do przygotowania się do sprawdzianów w pierwszym terminie.


SPRAWOZDANIE

Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZAKRESIE WYMAGANIA 1.2

„Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”

w Szkole Podstawowej nr 1 w Ustce w roku szkolnym 2017 / 2018

W roku szkolnym 2017/2018 w Szkole Podstawowej nr 1 w Ustce przeprowadzono ewaluację wewnętrzną w zakresie wymagania 1.2 „Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej” zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. oraz planem pracy szkoły.

Przedmiotem ewaluacji był przebieg pracy dydaktycznej dotyczącej wdrożenia nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego klas I, IV i VII.

Badanie miało na celu monitorowanie wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w klasach I, IV i VII.

Zastosowano następujące narzędzia badawcze: analizę dokumentacji przebiegu procesu nauczania, obserwację, analizę wyników klasyfikacji śródrocznej i osiągnięć uczniów, wywiad.

Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2018 r. Zespół ewaluacyjny opracował wyniki w czerwcu 2018 r. i zapoznał z nimi radę pedagogiczna 28 sierpnia 2018 r. Ponadto szczegółowej analizy wyników ewaluacji dokonano w ramach pracy zespołów samokształceniowych.

Na podstawie:

  • dokumentacji przebiegu nauczania klas I, IV, VII,
    • zapisy w e-dzienniku,
    • protokoły klasyfikacyjne klas I, IV, VII
  • wyników klasyfikacji śródrocznej,  
  • arkuszy obserwacji zajęć,
  • zestawień osiągnięć uczniów w konkursach, olimpiadach, zawodach,
  • sprawozdań zespołów samokształceniowych nauczycieli,
  • wywiadów z nauczycielami

zespół ewaluacyjny sprecyzował mocne i słabe strony szkoły w zakresie wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w klasach I, IV i VII oraz rekomendacje na rok szkolny 2018/2019.

MOCNE STRONY SZKOŁY:

  • Baza dydaktyczna zapewnia właściwą realizację podstawy programowej w klasach I i IV.
  • Powstała druga pracownia informatyczna z dostępem do Internetu.
  • Utworzono nową klasopracownię 36.
  • Wzbogacono klasopracownię 45 i 36 o tablice multimedialne, klasopracownię 8 o projektor, klasopracownię 29 o telewizor i projektor, klasopracownię 31 o tablice chemiczne i fizyczne.
  • Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach i warsztatach dotyczących zmian i wdrażania nowej podstawy programowej.
  • Nauczyciele uwzględnili w swoich planach dydaktycznych cele i treści zawarte w nowej podstawie programowej w klasach I, IV i VII.
  • Dokumentacja nauczania, a w szczególności zapisy w e-dzienniku, arkusze obserwacji lekcji, protokoły klasyfikacyjne, potwierdzają realizację programów nauczania i planów pracy nauczycieli.
  • Uczniowie systematycznie nabywali wiadomości i umiejętności zgodnie z podstawą programową.
  • Właściwą realizację podstawy programowej zapewniły:

ü różnorodne metody pracy na lekcji, w tym metody aktywizujące uczniów,

ü bogactwo środków dydaktycznych,

ü wykorzystanie środków multimedialnych,

ü utrzymanie dyscypliny na lekcji,

ü stosowanie pozytywnych wzmocnień wobec uczniów,

ü stosowanie właściwych zasad komunikacji werbalnej i niewerbalnej,

ü systematyczne ocenianie nabytych przez uczniów wiadomości i umiejętności zgodnie z WSO.

  • Uczniowie osiągnęli wysokie wyniki w nauce:

ü 100% promocja do klasy programowo wyższej,

ü 123 uczniów otrzymało świadectwa z wyróżnieniem (42% uczniów klas IV – VII),

ü 23 uczniów osiągnęło średnią ocen 5,5 lub wyższą,

ü 82 uczniów z klas I – III wyróżnia się w nauce (42% uczniów klas I – III),

ü Wysokie średnie ocen klas:

VI s – 4,9;

V s – 4,8

IV s – 4,8

ü Średnia ocen w szkole: 4,4

ü W klasyfikacji końcoworocznej nauczyciele wystawili 628 ocen celujących.

  • Nauczyciele umiejętnie motywowali uczniów do pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności poprzez udział w konkursach i zawodach sportowych:

ZASIĘG KONKURSU/ ETAP LICZBA
międzynarodowy 1
ogólnopolski 26
wojewódzki 8
powiatowy 22
miejsko-gminny 4
miejski 10
szkolny 25
ŁĄCZNIE 96

  • Nauczyciele stworzyli uczniom możliwość sprawdzenia umiejętności w rywalizacji z rówieśnikami, zorganizowali i przeprowadzili następujące konkursy:
RODZAJ KONKURSU LICZBA
polonistyczny 8
recytatorski 7
matematyczny 10
językowy (j. angielski i j. niemiecki) 13 i 2
przyrodniczy 5
historyczny 3
informatyczny 4
plastyczny 18
biologiczny 1
fizyczny 2
chemiczny 1
wokalny 10
teatralny 1
kaligraficzny 1
savoir-vivre 1
zawody sportowe 38

  • Uczniowie chętnie i licznie sprawdzali swoją wiedzę i umiejętności w konkursach przedmiotowych, artystycznych i zawodach sportowych (90%)
  • Uczniowie osiągnęli wysokie lokaty w konkursach i zawodach sportowych:

ü 3 LAUREATÓW i FINALISTA ogólnopolskiego konkursu matematycznego Liga Matematyczna oraz 3 WYRÓŻNIENIA W Alfiku,

ü 4 LAUREATÓW ogólnopolskich konkursów języka angielskiego MEMORY MASTER, THE BAY KID, FOX, UNDERSTAND, „Orzeł Języka Angielskiego” oraz 6 WYRÓŻNIEŃ,

ü LAUREAT ogólnopolskiego konkursu historycznego „Krąg” oraz 6 WYRÓŻNIEŃ,

ü 3 LAUREATÓW ogólnopolskich konkursów przyrodniczych Panda i „Nasza Ziemia – tajemnice karbońskich lasów” i WYRÓŻNIENIE

ü 3 LAUREATÓW ogólnopolskiego konkursu plastycznego „Moje uzdrowisko”,

ü LAUREAT ogólnopolskiego międzyświetlicowego konkursu „Wiosna kwiaty rozdaje” i WYRÓŻNIENIE,

ü LAUREAT ogólnopolskiego festiwalu twórczości patriotycznej,

ü NAGRODA za bardzo dobry wynik i 12 WYRÓŻNIEŃ w Międzynarodowym Konkursie Kangur Matematyczny,

ü WYRÓŻNIENIE w ogólnopolskim konkursie plastyczno-fotograficznym „Wędrowne ptaki wodno – błotne Pobrzeża Słowińskiego”,

ü IV MIEJSCE w XXII Ogólnopolskim Biegu Niepodległości w Borzytuchomiu,

ü XVII Ogólnopolski Bieg „Powitanie Zimy” - IV miejsce wśród klas III, IV miejsce wśród klas V, IV miejsce wśród klas VII,

ü Cyfrowobezpieczni - 13 miejsce szkoły w klasyfikacji ogólnej, 8 miejsce wśród szkół podstawowych,

ü LAUREAT Wojewódzkiego Konkursu Recytatorskiego „Święta się zbliżają, dzieci wierszem o nich opowiadają”,

ü LAUREAT Wojewódzkiego Konkursu Wokalnego „Śpiewajmy kolędy”,

ü WYRÓŻNIENIE w XXXV Wojewódzkim Konkursie Recytatorskim Poezji i Prozy Polskiej,

ü Wojewódzkie Igrzyska Dzieci i Młodzieży Szkolnej - 33 miejsce na 442 szkoły dzięki następującym sukcesom:

  • 6 miejsce - tenis stołowy dziewcząt,
  • 9 MIEJSCE – czwórbój LA chłopców,
  • 12 miejsce - sztafetowe biegi przełajowe dziewcząt i chłopców
  • 13 miejsce w indywidualnych biegach przełajowych – B. Król,
  • I MIEJSCE – tenis stołowy dziewcząt w PÓŁFINALE WOJEWÓDZKIM,
  • II MIEJSCE w półfinale w szachach,
  • II MIEJSCE w półfinale minikoszykówki chłopców,

ü 2 LAUREATÓW Powiatowego Konkursu Ortograficznego Klas III,

ü II MIEJSCE w powiatowym konkursie o Morzu Bałtyckim,

ü II miejsce w Powiatowym Konkursie Recytatorskim Uczniów Klas I-III Szkoły Podstawowej „Maluchy recytują”,

ü 7 LAUREATÓW powiatowych konkursów wokalnych „Idzie wiosna”, „Festiwal piosenki dla najmłodszych”, „Bursztynowe nuty poezji”, Polskiej Poezji i Pieśni Patriotycznej, Angielskiej Piosenki Walentynkowej,

ü 5 LAUREATÓW powiatowych konkursów plastycznych „Powiat słupski w mojej wyobraźni”, „Polska rodziną silna”, Powiatowy Konkurs Plastyczny Uczniów Klas I-III Szkoły Podstawowej - wiersze W. Chotomskiej oraz 4 WYRÓŻNIENIA,

ü tytuł MISTRZA POWIATU w klasyfikacji generalnej Powiatowej Olimpiady Dzieci i Młodzieży – dzięki następującym sukcesom:

  • II MIEJSCE w punktacji generalnej chłopców Powiatowej Olimpiady Dzieci i Młodzieży,
  • I MIEJSCE szkoły w minikoszykówce chłopców,
  • I MIEJSCE - sztafetowe biegi przełajowe dziewcząt i chłopców,
  • II i III MIEJSCE w indywidualnych biegach przełajowych chłopców,
  • I MIEJSCE szkoły w szachach drużynowych,
  • I MIEJSCE – tenis stołowy dziewcząt,
  • I MIEJSCE – drużynowe biegi przełajowe chłopców,
  • I MIEJSCE – czwórbój lekkoatletyczny chłopców,
  • II MIEJSCE w czwórboju lekkoatletycznym dziewcząt,
  • II MIEJSCE– indywidualne wyniki dziewcząt w czwórboju LA,
  • II MIEJSCE– indywidualne wyniki chłopców w czwórboju LA,
  • II MIEJSCE w biegu na 100 m,
  • III MIEJSCE w skoku wzwyż,

ü II MIEJSCE – piłka nożna chłopców r. 2006 w powiatowym turnieju „Tymbark z podwórka na stadion”.

  • Osiągnięcia edukacyjne uczniów potwierdzają właściwą realizację podstawy programowej oraz zaangażowanie kadry pedagogicznej w proces dydaktyczny.
  • Nauczyciele, realizując podstawę programową kształcenia ogólnego, współpracują z rodzicami, pedagogiem, psychologiem oraz licznymi instytucjami wspierającymi pracę szkoły (Biblioteka Miejska, Dom Kultury, Teatr Nowy, Teatr Tęcza, Teatr Muzyczny, Kino Delfin, Akademia Pomorska, Słowiński Park Narodowy, Nadleśnictwo Ustka, stowarzyszenie Flandria, ZGK, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, wydawnictwa edukacyjne, Policja, Straż Graniczna).
  • W szkole dokonuje się analizy osiągnięć uczniów przez nauczycieli przedmiotu, w ramach pracy zespołów samokształceniowych nauczycieli, podczas rady klasyfikacyjnej śródrocznej i końcoworocznej oraz w ramach pracy zespołu do spraw ewaluacji.
  • W szkole formułowane są wnioski z analizy osiągnięć uczniów przez dyrektora szkoły w ramach nadzoru pedagogicznego, przez wychowawców klas sporządzających protokoły klasyfikacyjne zespołów klasowych, przez zespoły samokształceniowe nauczycieli oraz przez zespół do spraw ewaluacji.
  • W szkole wdraża się wnioski z analizy osiągnięć uczniów, które są uwzględniane w planie pracy szkoły na nowy rok szkolny, w planach dydaktycznych nauczycieli oraz planach pracy zespołów samokształceniowych.
  • W szkole promuje się osiągnięcia uczniów:

ü na bieżąco na stronie internetowej szkoły,

ü 2 razy w roku na apelach podsumowujących konkursy i zawody sportowe,

ü na zebraniach z rodzicami,

ü podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.

SŁABE STRONY SZKOŁY:

  • Niepełne wyposażenie pracowni chemicznej i fizycznej.
  • Nie wszyscy nauczyciele w wystarczającym stopniu indywidualizują proces edukacyjny, dostosowując go do możliwości uczniów.
  • Niektórzy nauczyciele niewystarczająco informują uczniów o celach lekcji oraz na zakończenie zajęć nie podsumowują ich pozytywnie, co wpływa na mniejszą motywację uczniów do zaangażowania w lekcje.

REKOMENDACJE:

  1. Doposażyć pracownię 31 w sprzęt niezbędny do właściwej realizacji podstawy programowej z chemii i fizyki.
  2. Wspierać nauczycieli w indywidualizacji procesu nauczania poprzez organizację szkoleń, warsztatów, spotkań z psychologiem, pedagogiem szkolnym.
  3. Rozpoznawać potencjalne możliwości i indywidualne potrzeby uczniów.
  4. W jeszcze większym stopniu wykorzystywać na lekcjach TIK.
  5. W pracy dydaktycznej stosować metody aktywizujące uczniów.
  6. Szczegółowo informować uczniów o celach lekcji.
  7. Stosować pozytywne podsumowanie każdej lekcji.
  8. W dalszym ciągu motywować uczniów do systematycznej pracy, rozwijania zainteresowań i zdolności, udziału w konkursach i zawodach sportowych.
  9. Dzielić się wiedzą i doświadczeniem na temat wdrażania nowej podstawy programowej w ramach pracy zespołów samokształceniowych.
  10. Nadal monitorować wdrażanie nowej podstawy programowej w klasach I, II, IV, V, VII i VIII.
  11. Sygnalizować ewentualne trudności związane z prawidłową realizacją podstawy programowej na danym etapie kształcenia.
  12. Zorganizować zajęcia dodatkowe dla uczniów uzdolnionych oraz zajęcia wyrównawcze dla uczniów mających trudności w zdobywaniu wiedzy.
  13. Nadal stwarzać uczniom możliwość sprawdzenia wiedzy i umiejętności poprzez rywalizację w konkursach i zawodach sportowych.
  14. Kontynuować współpracę nauczycieli z rodzicami, psychologiem, pedagogiem oraz instytucjami wspierającymi pracę szkoły.
  15. Nadal promować sukcesy uczniów na stronie internetowej szkoły, na zebraniach z rodzicami, apelach podsumowujących działalność pozalekcyjna, podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.

 


SPRAWOZDANIE Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZAKRESIE WYMAGANIA 2.5

„KSZTAŁTUJE SIĘ POSTAWY UCZNIÓW”

w Szkole Podstawowej nr 1 w Ustce w roku szkolnym 2016/2017

W roku szkolnym 2016/2017 w Szkole Podstawowej nr 1 w Ustce przeprowadzono ewaluację wewnętrzną w zakresie wymagania 2.5 Kształtuje się postawy uczniów zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 6 sierpnia 2015 r. oraz planem pracy szkoły.

Przedmiotem ewaluacji był przebieg pracy wychowawczej i opiekuńczej w zakresie kształtowania postaw uczniów. Badanie miało na celu upowszechnianie wśród uczniów i rodziców działań szkoły służących kształtowaniu właściwych postaw, ocenę skuteczności działań wychowawczych w zakresie respektowania pożądanych norm i zasad społecznych, sprawdzenie działań wychowawczych podejmowanych w szkole z oczekiwaniami i potrzebami uczniów, zebranie informacji, w jakim stopniu uczniowie uczestniczą we współtworzeniu i modyfikowaniu działań wychowawczych wpływających na kształt pożądanych postaw uczniów.

Zastosowano następujące narzędzia badawcze: analizę dokumentacji szkolnej, obserwację zachowań uczniów, ankiety skierowane do uczniów, rodziców i wychowawców.

Badanie zostało przeprowadzone w maju 2017 r. Ankietowani byli rodzice (147) i uczniowie klas III, IV i V (136) oraz wychowawcy klas (20). Zespół ewaluacyjny opracował wyniki w czerwcu 2017 r. i zapoznał z nimi radę pedagogiczna 29 sierpnia 2017 r. Ponadto szczegółowej analizy wyników ewaluacji dokonano w ramach pracy zespołów samokształceniowych wychowawców i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.

Na podstawie ankiet, dokumentacji szkolnej oraz obserwacji zachowań uczniów zespół ewaluacyjny sprecyzował mocne i słabe strony szkoły w zakresie kształtowania postaw uczniów oraz rekomendacje na rok szkolny 2017/2018.

MOCNE STRONY SZKOŁY:

  • Rodzice są partnerami w szkole, aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, wspierają wychowawców w pracy nad kształtowaniem postaw uczniów.
  • Rodzice są systematycznie, stosownie do sytuacji, informowani o zachowaniu dzieci (98%).
  • Rodzice zostali zapoznani przez wychowawców z planem pracy wychowawczej (100%) i mają możliwość zgłoszenia swoich propozycji do planu pracy wychowawcy klasowego (92%).
  • Postawy dzieci promowane przez szkołę są zgodne z oczekiwaniami wychowawczymi rodziców (99%).
  • Według rodziców szkoła zauważa problemy wychowawcze uczniów (91%)
  • Działania wychowawcze podejmowane przez szkołę są spójne (95%). Rodzice wspierają starania nauczycieli (100%).
  • Nauczyciele, pedagog, psycholog na bieżąco rozwiązują problemy wychowawcze uczniów, kształtują wzorce pozytywnych zachowań. (85%)
  • Nauczyciele, kształtując postawy uczniów, współpracują z rodzicami, pedagogiem, psychologiem oraz licznymi instytucjami.
  • Tematyka dotycząca właściwych postaw uczniów jest poruszana systematycznie podczas lekcji i zajęć dodatkowych przez wychowawców, nauczycieli, pedagoga, psychologa i pozostałych pracowników szkoły (90%).
  • Nauczyciele na bieżąco dokonują diagnozy zachowań uczniów i w razie potrzeby modyfikują podejmowane działania wychowawcze (100%).
  • Nauczyciele, na podstawie diagnozy potrzeb dzieci, podejmują wiele działań upowszechniających właściwe postawy uczniów, np.:
    • Apele upamiętniające ważne rocznice, święta narodowe, uroczystości szkolne, klasowe
    • Konkursy, zawody sportowe
    • Akcje profilaktyczne, charytatywne, ekologiczne,
    • Programy unijne, profilaktyczne,
    • Wycieczki, rajdy, wyjścia do kina, teatru, muzeum
    • Zajęcia pozalekcyjne rozwijające zdolności i zainteresowania oraz wyrównujące szanse edukacyjne uczniów
    • Działalność Parlamentu Uczniowskiego
    • Współpraca z pedagogiem, psychologiem, instytucjami wspierającymi rozwój dziecka
    • Pogadanki na temat właściwego zachowania.
  • Uczniowie wiedzą, jakich postaw oczekuje się od nich w szkole (100%), zgadzają się z nimi (98%) i starają się je wdrażać (95%).
  • Uczniowie są traktowani podmiotowo, mają wpływ na różne działania wychowawcze podejmowane przez szkołę (80%).
  • Bardzo liczny udział uczniów w konkursach i zawodach sportowych (około 85%) to efekt ich zaangażowania i rzetelnej pracy nauczycieli, umiejętnie motywujących uczniów do podejmowania dodatkowych wyzwań.
  • Dużą grupę uczniów cechuje systematyczność w nauce (80%) chęć rozwijania swoich zdolności i zainteresowań (80%), aktywny udział w życiu szkoły (82%), co przekłada się na wysokie wyniki nauczania – 54% uczniów klas IV – VI uzyskało promocję z wyróżnieniem do klasy programowo wyższej, 41% uczniów klas I – III wyróżnia się w nauce i zachowaniu.
  • Uczniowie potrafią dostrzec swoje mocne i słabe strony, wyciągają wnioski ze swojego zachowania.

Są koleżeńscy, pomocni, lubią swoich rówieśników (87%).

SŁABE STRONY SZKOŁY:

  • W opinii uczniów (32%) szkoła nie zawsze zauważa ich problemy, jednak nie precyzują, czego one dotyczą.
  • Część uczniów nie bierze udziału w tworzeniu kontraktu klasowego (32%).
  • Wśród uczniów zdarzają się zachowania agresywne, jest to głównie agresja słowna (54%) oraz popychanie (15%) i bójki (11%).
  • Według nauczycieli nieliczna grupa rodziców nie stosuje konsekwentnie wypracowanych wspólnie ze szkołą zasad postępowania z dzieckiem.

REKOMENDACJE:

  1. Kontynuować spójną pracę wychowawczą nauczycieli, rodziców, pozostałych pracowników szkoły oraz instytucji wspierających rozwój dziecka.
  2. W dalszym ciągu motywować uczniów do systematycznej pracy, rozwijania zainteresowań i zdolności, udziału w konkursach i zawodach sportowych.
  3. Nadal promować sukcesy uczniów na stronie internetowej szkoły, na zebraniach z rodzicami, apelach podsumowujących działalność pozalekcyjna, podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.
  4. Pedagog szkolny wspólnie z wychowawcami omówi w klasach wyniki ankiety dla ucznia.
  5. Wszyscy wychowawcy klas wspólnie z uczniami stworzą kontrakty klasowe.
  6. Wychowawcy klas w planach pracy wychowawcy klasowego uwzględnią działania zmierzające do niwelowania zjawiska agresji słownej wśród uczniów i będą je realizować we współpracy z pedagogiem, psychologiem oraz pozostałymi nauczycielami i pracownikami szkoły, a także rodzicami uczniów.