SPRAWOZDANIE
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZAKRESIE WYMAGANIA 5
„Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”
w Szkole Podstawowej nr 1 w Ustce w roku szkolnym 2019/2020
W roku szkolnym 2019/2020 w Szkole Podstawowej nr 1 w Ustce przeprowadzono ewaluację wewnętrzną w zakresie wymagania 5 „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji” zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. oraz planem pracy szkoły.
Przedmiotem ewaluacji była badanie, w jakim stopniu w szkole rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe uczniów oraz sposoby uczenia się i sytuację społeczną każdego ucznia.
Badanie miało na celu pozyskanie informacji na temat diagnozowania możliwości i potrzeb uczniów oraz ich sytuacji społecznej, indywidualizacji procesu nauczania w odniesieniu do potrzeb uczniów, organizacji zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością.
Zastosowano następujące narzędzia badawcze: analizę dokumentacji przebiegu procesu nauczania, dokumentacji pedagoga i psychologa, obserwację, kwestionariusz ankiety, analizę wyników klasyfikacji rocznej i osiągnięć uczniów, wywiad.
Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2020 r. Zespół ewaluacyjny opracował wyniki w czerwcu 2020 r. i zapoznał z nimi radę pedagogiczna 25 sierpnia 2020 r. Ponadto szczegółowej analizy wyników ewaluacji dokonano w ramach pracy zespołów samokształceniowych.
Na podstawie:
- dokumentacji przebiegu nauczania klas I - VIII,
- dokumentacji pedagoga, psychologa, zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- ankiet do nauczycieli,
- wyników klasyfikacji rocznej,
- arkuszy obserwacji zajęć,
- zestawień osiągnięć uczniów w konkursach, olimpiadach, zawodach,
- wywiadów z nauczycielami i rodzicami
zespół ewaluacyjny sprecyzował mocne i słabe strony szkoły w zakresie rozpoznawania możliwości i potrzeb rozwojowych uczniów oraz rekomendacje na rok szkolny 2020/2021.
MOCNE STRONY SZKOŁY:
- W szkole rozpoznaje się możliwości, potrzeby rozwojowe i edukacyjne, sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia – 100% nauczycieli, pedagog, psycholog.
- Nauczyciele pozyskują informacje przez:
- rozmowę z uczniami 100%
- obserwację zachowania każdego ucznia 97%
- rozmowę z rodzicami uczniów 94%
- analizę postępów uczniów 94%
- uczestnictwo w spotkaniach zespołu nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem 71%
- analizę dokumentacji ucznia 66%
- wymianę spostrzeżeń z innymi nauczycielami 63%
- od specjalistów pracujących z uczniem i jego rodziną 60%
- współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną na etapie diagnostycznym i postdiagnostycznym 46%
- rozmowy z rodzicami, odwiedzanie uczniów w miejscu ich zamieszkania 8%
- Nauczyciele indywidualizują proces nauczania – 100%
- uwzględniają formy, metody i sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych 100%
- respektują zróżnicowane tempo pracy uczniów 97%
- stosują zróżnicowane metody, formy pracy, środki dydaktyczne 94%
- każdemu uczniowi stwarzają okazję do odniesienia sukcesu (na miarę jego możliwości) 94%
- wspomagają indywidualnie uczniów podczas wykonywania zadań na lekcji 91%
- różnicują zakres materiału, rodzaj zadań i stopień ich trudności 89%
- uwzględniają zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych 89%
- na bieżąco udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu trudności w nauce i innych problemów 86%
- uwzględniają zróżnicowane style uczenia się uczniów (wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy) 83%
- monitorują angażowanie się w zajęcia, sposób wykonywania zadań
83%
- rozmawiają z uczniem zawsze, kiedy zauważają jakiś problem (dydaktyczny, wychowawczy, społeczny) 83%
- uwzględniają specyficzne trudności uczniów wynikające z dysleksji, dysgrafii, dysortografii i dyskalkulii 77%
- stosują różne strategie motywowania uczniów 74%
- różnicują sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności 71%
- polecają uczniom materiały informacyjne, ulotki, foldery, stosowną literaturę 69%
- uwzględniają czynniki wewnętrzne (nastrój, napięcie emocjonalne, zmęczenie) 66%
- różnicują kryteria oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów 63%
- każdemu uczniowi udzielają kształtującej informacji zwrotnej 54%
- pomagają uczniom odkrywać optymalne dla nich sposoby uczenia się 49%
- przydzielają uczniów do grup w sposób zamierzony 43%
- W procesie edukacyjnym nauczyciele obejmują indywidualizacją znaczną grupę uczniów:
- całą klasę 29%
- większość uczniów 40%
- połowę uczniów 3%
- mniej niż połowę uczniów 23%
- Nauczyciele realizują zajęcia wspierające uczniów ze specjalnymi potrzebami:
- rozwijające uzdolnienia 60%
- dydaktyczno-wyrównawcze 43%
- rozwijające umiejętność uczenia się 11%
- specjalistyczne (np. korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne) 9%
- rewalidacyjne 9%
- związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu 3%
- indywidualna praca z uczniem 17%
- organizują zajęcia prowadzone przez osoby z instytucji wspierających pracę szkoły 20%
- organizują porady i konsultacje indywidualne dla uczniów 43%
- Efektem wsparcia udzielonego uczniom przez nauczycieli jest:
- poprawa wyników w nauce 89%
- wzrost zaangażowania uczniów w realizowane zadania 80%
- wzrost motywacji 74%
- zmiany w postawach i zachowaniu uczniów 71%
- osiąganie przez uczniów widocznych sukcesów 69%
- umiejętność budowania relacji z rówieśnikami 66%
- wyeliminowanie lub zmniejszenie natężenia trudności edukacyjnych 49%
- inne – wyższe poczucie własnej wartości uczniów.
- Nauczyciele systematycznie współpracują z wychowawcami klas, pedagogiem, psychologiem, zespołami do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wychowawcami świetlicy szkolnej, diagnozują problemy uczniów i starają się znaleźć dla nich rozwiązanie.
- Nauczyciele, pedagog, psycholog korzystają z pomocy instytucji wspierających rozwój dziecka, współpracują z PPP, Sądem Rodzinnym, Policją, jednostkami samorządu terytorialnego, fundacjami.
- W roku szkolnym 2019/20 rozpoznano 276 uczniów (55 % wszystkich uczniów) potrzebujących wsparcia z powodu:
- niepełnosprawności – 11
- słabe widzenie – 3
- słabe słyszenie – 1
- autyzm – 3
- zespół Aspergera – 2
- niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim – 1
- niepełnosprawność sprzężona (autyzm+upoś.um. w stopniu lekkim) - 1
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym - 1
- zaburzeń zachowania lub emocji - 38
- szczególnych uzdolnień – 11
- Indywidualny Tok Nauki – 13
- specyficznych trudności w uczeniu się - 42
- deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych - 44
- choroby przewlekłej – 10
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych – 10
- niepowodzeń edukacyjnych - 69
- zaniedbań środowiskowych - 22
- trudności adaptacyjnych - 5
- Uczniom udzielono wsparcia, organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną w następujących formach:
- zajęcia rewalidacyjne – 12
- zajęcia realizowane w małych grupach do 5 osób – 4
- wsparcie nauczyciela wspomagającego – 4
- lekcje języka polskiego dla obcokrajowców – 11
- ITN: język polski – 3, matematyka – 4, język angielski – 5, język niemiecki – 1
- terapia logopedyczna – 44
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – 35
- indywidualna terapia z zakresu integracji sensorycznej – 14
- arteterapia – 9
- stała opieka psychologiczna (systematyczne zajęcia wspierające uczniów w sytuacjach trudnych emocjonalnie lub edukacyjnie) – 10.
- 156 uczniów zostało objętych opieką świetlicy szkolnej, w tym:
- 42 z kl.I,
- 44 z kl. II,
- 40 z kl. III,
- 30 z kl. IV -VIII.
- Zajęcia świetlicowe odbywały się w godzinach 6.30 – 17.00, wspierały rodziców w pełnieniu funkcji opiekuńczych i wychowawczych. Oferowano uczniom zajęcia plastyczno-techniczne, muzyczne,stolikowe (gry planszowe, układanki, karty), zajęcia dramowe, literackie (wspólne czytanie, opowiadanie treści, plastyczne przedstawianie utworów literackich), audiowizualne, sportowe i ruchowe na świeżym powietrzu oraz w sali gimnastycznej, a także konkursy, zagadki, łamigłówki.
- Ponadto wychowawcy świetlicy organizowali pomoc podczas odrabiania zadań domowych, przygotowywali zadania dodatkowe dla uczniów potrzebujących, dopingowali uczniów zdolnych i starszych do pomocy koleżeńskiej.
- Oferta świetlicy szkolnej została wzbogacona o zajęcia innowacji pedagogicznej "Angielska wyspa skarbów" przeznaczone dla uczniów klas I, którzy chcieli poznać język angielski i zwyczaje za pomocą zabaw i gier.
- Nauczyciele, po wcześniejszej diagnozie, prowadzili zajęcia pozalekcyjne rozwijające zdolności oraz wyrównujące szanse edukacyjne, według potrzeb uczniów: ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
RODZAJ |
ILOŚĆ |
LICZBA UCZESTNIKÓW |
artystyczne |
4 |
56 |
wyrównawcze |
16 |
126 |
Rozwijające kompetencje |
15 |
108 |
sportowe |
8 |
120 |
Edukacja morska |
1 |
8 |
Integracja sensoryczna |
3 |
14 |
inne |
2 |
22 |
ŁĄCZNIE |
49 |
454 |
- Nauczyciele dostrzegają potrzeby, zainteresowania i zdolności uczniów, w oparciu o diagnozę opracowali i realizowali inowacje pedagogiczne (6):
- Angielska wyspa skarbów w świetlicy szkolnej,
- Przygoda z Panią Drama,
- Jedynkowe morze muzyki,
- Sposób na lekturę,
- Potyczki ortograficzne,
- Fitness – nowoczesne formy prowadzenia zajęć wychowania fizycznego oraz zajęć pozalekcyjnych.
- Zajęcia wspierające rozwój uczniów są adekwatne do ich potrzeb, świadczą o tym:
- wysokie wyniki w nauce: 100% promocja do klasy programowo wyższej, średnia ocen w szkole: 4,7
- 187 uczniów (55%) otrzymało świadectwa z wyróżnieniem,
- 66 uczniów (20%) osiągnęło średnią ocen 5,5 lub wyższą,
- Uczniowie osiągnęli bardzo wysokie wyniki z egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego:
L. p. |
Część egzaminu |
SP1 |
gmina |
powiat |
województwo |
kraj |
1. |
Język polski |
70,08% |
55,93% |
54,06% |
57,83% |
59,00% |
2. |
Matematyka |
53,15% |
39,47% |
38,90% |
45,48% |
46,00% |
3. |
Język obcy nowożytny |
63,85% |
49,46% |
45,39% |
53,75% |
54,00% |
- Nauczyciele umiejętnie diagnozowali możliwości uczniów, wspierali ich rozwój i doskonalili umiejętności poprzez udział w konkursach, zawodach sportowych:
ZASIĘG KONKURSU/ ETAP |
LICZBA |
LICZBA UCZESTNIKÓW |
międzynarodowy |
3 |
82 |
ogólnopolski |
14 |
272 |
wojewódzki |
6 |
68 |
powiatowy |
12 |
171 |
miejski |
7 |
194 |
szkolny |
20 |
269 |
ŁĄCZNIE |
62 |
1056 |
RODZAJ KONKURSU |
LICZBA |
LICZBA UCZESTNIKÓW |
polonistyczny |
6 |
53 |
recytatorski |
5 |
46 |
matematyczny |
5 |
156 |
j. angielski |
8 |
163 |
j. niemiecki |
3 |
38 |
historyczny |
2 |
25 |
informatyczny |
1 |
12 |
plastyczny |
10 |
238 |
biologiczny |
2 |
24 |
geograficzny |
2 |
45 |
fizyczny |
5 |
40 |
chemiczny |
4 |
36 |
wokalny |
2 |
10 |
EDB |
1 |
3 |
profilaktyczny |
1 |
400 |
zawody sportowe |
21 |
204 |
- Uczniowie rozwijali swoje zdolności i osiągnęli wysokie lokaty w konkursach i zawodach sportowych:
- Międzynarodowy Konkurs Kangur Matematyczny: bardzo dobry wynik: 4 osoby, wyróżnienia: 11 osób
- Międzynarodowy Konkurs Literackiej Twórczości Młodzieży „Witkacy. Napisane dzisiaj” – wyróżnienie: 1 osoba
Osiągnięcia o randze ogólnopolskiej:
- Liga Matematyczna – 2 wyróżnienia w finale, 3 finalistów, 6 półfinalistów,
- Konkurs Języka Angielskiego FOX – III miejsce dobry wynik – 5 osób,
- Konkurs Języka Angielskiego UNDERSTAND – laureat II miejsce w Polsce, 1 wyróżnienie,
- Konkurs Języka Angielskiego ENGLISH HIGH FLIER - 4 wyróżnienia za bardzo dobry wynik,
- Ogólnopolska Olimpiada Języka Angielskiego "Olimpus" -1 laureat,
- Konkurs Fizyczny PANDA - 1wyróżnienie,
- Konkurs Historyczny KRĄG – 2 wyróżnienia za bardzo dobry wynik,
- Konkurs Ekologiczny Eko-Planeta - 1 wyróżnienie za bardzo dobry wynik
- Konkurs profilaktyczny "Stop uzależnieniom" - Certyfikat: Uczeń wolny od uzależnień.
Osiągnięcia o randze wojewódzkiej:
- VI Pomorski Festiwal Piosenki Marynistycznej Marina 2019 - I miejsce w kategorii zespół, I miejsce w kategorii solista, wyróżnienie
- XIV Pomorski Bieg Niepodległości – II miejsce
- W stronę gwiazd – Centrum Hewelianum - II miejsce, III miejsce
Osiągnięcia o randze powiatowej:
- III Mikołajkowy Turniej Szachowy – III miejsce
- „Rośliny i zwierzęta chronione Słowińskiego Parku Narodowego” - w kategorii klas IV-VI: I i III miejsce; w kategorii klas VII-VIII: I, II i III miejsce
- XV Spotkania z Piosenką Tylko Religijną „Pro laude Tua” -w kategorii soliści: II i III miejsce; w kategorii zespoły: I miejsce
- Konkurs Języka Angielskiego TRACK & FIELD – III miejsce
- „Szczęśliwa rodzina bez przemocy” – laureat, 3 wyróżnienia
- „Maluchy recytują” – I miejsce, wyróżnienie
- „Mistrz Ortografii Powiatu Słupskiego” – laureat
- XXXVII Wojewódzki Konkurs Recytatorski Poezji Polskiej – etap powiatowy - III nagroda
- ,,Rozbiegana Ustka na fali" - rocznik 2010 i młodsi: I, II i III miejsce; rocznik 2009: I miejsce; rocznik 2008: I, III i IV miejsce,
rocznik 2006/2007: I miejsce dziewcząt i I miejsce chłopców
rocznik 2005/2004: I miejsce
- Powiatowa Olimpiada Młodzieży - Mistrz Powiatu Słupskiego w biegach przełajowych na dystansie 1 km indywidualnie, Mistrzyni Powiatu Słupskiego w biegach przełajowych na dystansie 1 km indywidualnie, Mistrzynie Powiatu Słupskiego w drużynowych biegach przełajowych dziewcząt drużynowo, Mistrz „Mikołajkowego Turnieju Szachowego”, IV miejsce dziewcząt (kl.7-8) w unihokeju, V miejsce dziewcząt w siatkówce, VI miejsce dziewcząt w tenisie stołowym, VI miejsce dziewcząt (kl.6) w unihokeju.
- Osiągnięcia edukacyjne uczniów potwierdzają indywidualizację procesu nauczania w odniesieniu do potrzeb i zdolności uczniów oraz zaangażowanie kadry pedagogicznej, uczniów i rodziców w proces dydaktyczny.
- Uczniowie za swoje osiągnięcia są nagradzani przez Burmistrza Miasta Ustka (6 wniosków) oraz otrzymują stypendia Starosty Słupskiego (20 wniosków) i Marszałka Województwa Pomorskiego (10 wniosków).
- Wsparciem objęto rodziców uczniów, prowadzono spotkania, warsztaty, pogadanki – 16 działań w ramach psychoedukacji rodziców w zespołach klasowych.
- Systematycznie, w miarę bieżących potrzeb, odbywały się indywidualne spotkania z rodzicami i opiekunami prawnymi uczniów prowadzone przez dyrektora, pedagoga, psychologa, wychowawców, nauczycieli.
- Zespoły ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokonują analizy efektów udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej przynajmniej dwa razy w roku szkolnym.
- Informacje z przeprowadzonego rozpoznania potrzeb i możliwości uczniów są wykorzystywane przez dyrektora szkoły, pedagoga, psychologa, wychowawców, nauczycieli do modyfikowania metod i form zajęć w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz planowania form pomocy w nowym roku szkolnym.
SŁABE STRONY SZKOŁY:
- Nauczyciele w niewielkim stopniu wykorzystuja do diagnozy i zdobycia informacji:
- badania ankietowe wśród uczniów 11%
- badania ankietowe wśród rodziców 8%
- Nie wszyscy nauczyciele uwzględniają zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych 89% TAK, a pozostałe 11%?
- Nauczyciele nie zawsze udzielają uczniom kształtującej informacji zwrotnej (54% TAK, 46% NIE).
- Istnieje niewielka grupa nauczycieli, którzy nie realizują zajęć wspierających uczniów ze specjalnymi potrzebami (6%)
- Niewielki odsetek uczniów nie uczestniczy systematycznie w zajęciach im dedykowanych.
- Niektórzy rodzice nie chcą w pełni korzystać z oferty szkoły dotyczącej poszerzenia ich wiedzy i kompetencji opiekuńczych oraz wychowawczych.
- Potencjał uczniów nie przekłada się na sukcesy w wojewódzkich konkursach przedmiotowych organizowanych przez PKO (brak finalistów i laureatów).
REKOMENDACJE:
- Nadal rozpoznawać potencjalne możliwości i potrzeby uczniów oraz oczekiwania rodziców wobec szkoły; wykorzystywać w większym stopniu badania ankietowe wśród uczniów i rodziców.
- W toku codziennej pracy z uczniami uwzględniać zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- W dalszym ciągu indywidualizować proces edukacyjny, dostosowywać formy i metody pracy do potrzeb i możliwości uczniów, każdemu uczniowi stwarzać okazję do odniesienia sukcesu.
- Nadal wzorowo otaczać opieką i wsparciem uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną i zajęcia specjalistyczne.
- Kontynuować innowacyjne zajęcia edukacyjne i opiekuńcze w ramach pracy świetlicy szkolnej.
- W dalszym ciągu organizować ITN, zajęcia rozwijające umiejętności dla uczniów uzdolnionych oraz zajęcia wyrównawcze dla uczniów mających trudności w zdobywaniu wiedzy.
- Umiejętnie motywować uczniów do systematycznej pracy, wykorzystujac ocenianie kształtujące, rozwijania zainteresowań i zdolności, udziału w konkursach i zawodach sportowych.
- W ramach pracy zespołów samokształceniowych omówić zagadnienie udzielania uczniom kształtujacej informacji zwrotnej.
- Wesprzeć nauczycieli w stosowaniu oceniania kształtującego przez organizację szkolenia na temat strategii i technik kształtującej informacji zwrotnej.
- Kontynuować bardzo dobrą współpracę nauczycieli z psychologiem, pedagogiem, rodzicami oraz instytucjami wspierającymi rozwój dziecka.
- Nadal wspierać i zachęcać uczniów oraz rodziców do pełnego wykorzystania oferty szkoły.